E-mobilitáshoz használt energiahatékony öntött rézrotor nagyszériás sorozatgyártására alkalmas technológiájának és gyártócellájának kifejlesztése GINOP 2.2.1-15-2016-00002

Projekt címe: E-mobilitáshoz használt energiahatékony öntött rézrotor nagyszériás sorozatgyártására alkalmas technológiájának és gyártócellájának kifejlesztése

Projekt azonosítószáma: GINOP 2.2.1-15-2016-00002

(Fő)kedvezményezett neve: Breuckmann Hungary Korlátolt Felelősségű Társaság
Konzorciumi partnerek (amennyiben vannak): Miskolci Egyetem, Öntőgépszerviz Kft.

Projektvezető: Dr. Varga László
Szakmai vezető: Dr. Erdélyi János
Pénzügyi vezető: Rajhárd Bettina
Projekt asszisztens: Zsarnainé Gáthi Gabriella

Projekt összköltsége (Ft): 505 884 973
ME támogatás összege (Ft): 91 100 000,- Ft 
ME támogatás intenzitása (%): 100

Projekt kezdési dátuma: 2017. 02. 13. 
Projekt befejezési dátuma: 2019. 04. 30. 

Konzorciumi partnerek és a támogatás összege (amennyiben konzorciumban valósul meg a pályázat):

Konzorciumi partner megnevezése

Megítélt támogatás (Ft)

Saját forrás (Ft)

Összesen (Ft)

Breuckmann Hungary Kft.

139 345 973,- Ft

111 345 974,- Ft

250 691 947,- Ft

Miskolci Egyetem

91 100 000,- Ft

 

91 100 000,- Ft

Öntőgépszerviz Kft.

275 439 000,- Ft

183 626 000,- Ft

459 065 000,- Ft

Összesen:

505 884 973,- Ft 

294 971 974,- Ft 

800 856 947,- Ft

Projekt összefoglaló: 

Az elektromos autókhoz használt öntött rézrotor gyártására alkalmas rézolvasztó-öntőgép és hozzá

tartozó meleg-tengelyező gyártástechnológia és egyúttal berendezések kifejlesztése és megvalósítása, ami magában foglalja a megolvadt fémmel érintkező gépalkatrészek alapanyagának fejlesztését is. A fejlesztendő gyártócella nagyszériás gyártást tesz lehetővé és alkalmas más nagy sorozatban gyártott (pl. szivattyú-) rotorok elkészítésére is. Az 1200°C-os megolvadt réz nyomásos öntése a fém áramlási sebessége és magas hőmérséklete miatt összetett technológia. Az olvadt fémmel érintkező szerszám- és gépalkatrészek nagy termikus és dinamikus igénybevételnek vannak kitéve. A járműiparban várható nagy, 100.000-es darabszámok csak rövid, 2 perces ciklusidővel érhetőek el, emiatt a szerszám- és főként az olvadt fémmel érintkező gépalkatrészek a hagyományos melegszilárd acélokból már nem készíthetőek el. Így olyan fizikai és mechanikai tulajdonságokkal rendelkező új anyagok (pl. felületmódosított acél, kerámia vagy kompozit) kipróbálása, fejlesztése és használata szükséges, amelyeknek az alkalmazása eddig a kisebb darabszámok és a hosszabb gyártási ciklusidő miatt nem volt követelmény. A rövid, 2 perces ciklusidő miatti termikus és egyéb fizikai terhelések előzetesen, szimulációs szoftverek és hagyományos méretezési számítások segítségével kerülnek meghatározásra. Az anyagtudományi, hőtechnikai és a szimulációs feladatok a Miskolci Egyetem Öntészeti Intézetére várnak.

A gyártáshoz szükséges egyes berendezések, olvasztó, öntő egységek műszaki fejlesztése, tervezése, valamint működésük összehangolása, továbbá a szabályozó, felügyelő rendszer kifejlesztése és megvalósítása az ipari partnerek (Breuckmann Hungary Kft., Öntőgépszerviz Kft.) együttes feladata lesz.